torsdag 13 augusti 2009

Det blåser i Skåne...

Idag har jag passat på att cykla fram och tillbaka till jobbet. På hemvägen hann jag till och med med en liten omväg runt Lund. Det var kraftig vind och som tur var hade jag den i ryggen största delen av vägen. Sista biten från Lund till Habo Ljung var dock en ren plåga och jag fick kramp i vaderna (andra turen i rad med kramp). Jag antar att det är en kombination av den kalla luften i motvinden och att man får ta i ordentligt för att komma framåt. Jag snittade trots det över 30 km/h, vilket är ok med tanke på väder och att det är ganska mycket stadstrafik ut ur Malmö.

Den gamla hojen känns konstigt nog bara bättre och bättre, trots att jag väntar på min nya och borde vara urless på den. Det känns lite vemodigt att vi snart har tränat färdigt tillsammans. Det är en Trek 1500 av 2002 års modell. Hyfsat lätt ram och 9 delad Ultegra rakt igenom. Hjulen är byggda kring Ultegra-nav och har fälgar av gjutjärn (skulle man kunna tro). Jag köpte den ny hos Roslins Cykel i Ystad i juli 2003 och den kostade 16 000:- inklusive en Flight Deck-dator. Jag bytte in min Nishiki-hybrid och fick betala 11 000 kontant mellan. Det var ett rikigt kap då eftersom cykeln ett år tidigare hade kostat över 20 000, vilket nästan känns löjligt.



Jag kommer ihåg att jag ville ha en Trek till varje pris, eftersom jag hade blivit förtrollad av cykelsporten genom en viss amerikans framfart på de franska vägarna. Hur som helst har jag haft enormt mycket glädje av den och nu är det snart slut. Jag lägger upp en bild på den. Håll med om att den börjar se lite skönt retro ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar