måndag 10 augusti 2009

Komponentångest

Jag besökte BikePro i Malmö idag för att diskutera vad jag ska sätta på min nya fina ram (Specialized Tarmac Expert). Hjulen var ganska enkla att bestämma: Svarta Mavic Ksyrium Elite. 1550 g väger dom och jag har bara hört gott om dem. Styre och styrtapp from Deda.

Valet av komponentgrupp ger mig dock lite ångest. Jag hade nästan bestämt mig för nya Ultegra igår, men det verkar inte som det går att få tag i på ett bra tag. Efter lite diskussion i butiken kom vi fram till att Sram Rival var ett bra alternativ. Sram Rival är betydligt lättare (2 129 g mot 2 359 g) och de flesta som har "gjort hoppet" över till Sram verkar vara nöjda. Man ska bara vänja sig vid "double tap". Jag vet dock inte om jag gillar all svartlackad aluminium, som ska se ut som kolfiber. Tydligen är det ingen större skillnad i funktion, men det här med cykel handlar ju mycket om det estetiska också.

Det slutar säkert med Campa:-)

Jag har idag anmält mig till Skåne Trampar. Det är ett företagsjippo, som anordnas av korpen och syftar till att få folk att röra på sig. Man tävlar i lag på arbetsplatsen och registrerar hur mycket man cyklar till, från och i jobbet. Eftersom jag ändå tar cykeln till jobbet ganska ofta, tänkte jag att jag skulle vara med. Länk till Skåne Trampar:

http://www.trampar.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar